Hvordan man sætter sig ind i kundens digitale bilkøb

Når man som Europas største biludlejer og som en af Danmarks største indkøbere af biler skal have solgt et stigende antal brugte leasingbiler, er der behov for at tænke ud af boksen.

Potentialet er der. For trods et stigende salg af nye biler sælges der i 2018 stadigvæk dobbelt så mange brugte biler, som der er af nye registreringer.

Men trods det store brugtbilsmarked er købsprocessen stadigvæk forældet. Bilen findes online, man besøger forhandleren fysisk, den prøvekøres og efterfølgende ender det ud i enten et køb eller ej.

Desuden er køb af bil en stor og ofte dyr beslutning. Det kan det især blive, hvis bilen er brugt, og man ikke forstår en dyt omkring karburatorer, kabinefiltre og koblinger.

Derfor havde ALD Automative også et ønske om at bryde med de vante forestillinger om et online brugtbilsmarked.

Målet var bl.a. at sørge for, at bilkøb blev ligeså nemt og trygt, som at købe et par jeans i en webshop.

Drømmen om en ny brugt bil bygger på tryghed

Det handlede om, at sætte sig i kundens sko – eller deres bil, om man vil.

Projektet var simpelt: At skabe en 100% online bilsalgsplatform, der tog forbehold for alle kundens barrierer og udfordringer og som skabte tryghed i købsprocessen.

Man skulle altså gennemtænke kundesegmentering, købsmotiver, samt forstå kundens tankevirksomhed omkring en så kompleks og stor beslutning som et bilkøb. Det hele skulle munde ud i platformen ALD Carmarket.

Med ALD Carmarket forsatte ALD Automotive samarbejdet med det samme digitale bureau, som i 2017 udviklede den online bilsalgsplatform Qigo.dk.

Arbejdet gik nu i gang med at omsætte kundefeedback og andre indsigter til konkrete nye optimeringspunkter. Og med kombinationen af en omfattende eksisterende kundebase og med en nytænkt forretningsmodel, var der potentiale til at lægge sig helt ude i overhalingsbanen på brugtbilsmarkedet.

Funktioner der styrker brugeroplevelsen

I starten af 2018 gik ALD Carmarket live, efter 3 måneders intenst arbejde. Et online brugtbilmarked der sælger drømmen om en billigere “ny bil” i form af fuldt servicerede brugte leasingbiler.

Der er blevet gjort plads til vigtige elementer, som billeder, animationer og videoer, og samtidig er E-shoppen blevet udstyret med funktioner som integreret fotostudie, indvendig og udvendig 360 graders billedfremvisning, interaktive favoritlister til deling med venner, automatiske finansieringsmuligheder og adgang til direkte kommunikation med ALD Automotives eksperter.

Slutresultatet er en webløsning der er nem at navigere i og som er modulært opbygget, så det sikrer en fleksibilitet og åbenhed i designet.

100 % digitaliseret bilsalg

Mest bemærkelsesværdigt ved ALD Carmarkets koncept er, at løsningen er 100% digitaliseret, så kunder både kan søge, udforske, underskrive dokumenter og købe biler gennem en online platform uden at flytte sig fra sofaen.

Kunderne køber dermed et produkt der kommer med alle de garantier, man får ved køb af en ny bil – dvs. servicehistorik, kilometergaranti, reklamationsret og mulighed for afbetaling.

Dermed er det endegyldigt slut med den lurende angst for skjulte fejl og mangler, som man først opdager på vejen hjem fra forhandleren.

Der sælges i skrivende stund over 20 biler månedligt gennem ALDCarmarket.dk, et tal som fortsat stiger stødt – og beviser, at ALD Automotive har et koncept der er bæredygtigt.

ALD Carmarket blev udviklet i samarbejde med det digitale bureau Dwarf, med sparring fra mediebureauet Offroad.

Flere digitale cases til fra IT-Branchen


Mangler dit succesfulde digitale projekt på vores side?