IT-Branchen tog derfor straks forbi det digitale læringshus på Nørrebro i København for at se, hvad det gik ud på.

Det første, man lægger mærke til, er, hvordan den hvide nye facade og det store Google logo stikker ud blandt de mange små butikker og cafeer på Nørrebrogade.

Og det er også meningen, for både Google, IT-Branchen og de andre partnere, vil gerne have folk til at lægge vejen forbi det nye læringscenter.

”Vi ved, at der stadig er mange mennesker og virksomheder, der synes, at hele online verdenen og de mange digitale muligheder bare er en kæmpe uoverskuelig jungle. Derfor er det også vigtigt, at der findes et sted som det her, hvor man bare kan komme ind fra gaden og få konkret hjælp, så man ved, hvor man skal starte henne,” udtaler Kirstin Rolver, ansvarlig for erhvervsdigitalisering i IT-Branchen.

Succesen virker da også allerede til at være en realitet. For huset summer af aktivitet, da vi træder indenfor i de nyindrette lokaler.

Mødelokalerne er flittigt i brug, og på cafebordene i det foreste lokaler sidder der folk og arbejder på at optimere deres forretning.

Hjælp til at virkeliggøre iværksætterdrømmen

Jannik Holgersen er den første bruger af læringshuset, som vi støder på. Han sidder koncentreret i cafeområdet og opdaterer sin virksomhedsprofil på nettet, mens han er sikker på stadig at kunne huske de mange gode råd, han lige har fået.

For et par år siden udviklede han en app, der gennem mindful meditation hjælper børn med at finde ro i en ofte stresset hverdag.

App’en har fået masser af ros fra brugerne, og han besluttede derfor at udbrede konceptet til Sverige, Norge og USA.

Men det viste sig svært at trænge igennem og blive fundet online.

Derfor har han brugt et par formiddagstimer i læringshuset for at få nogle konkrete værktøjer til, hvordan hans virksomhed kan blive mere synlig på nettet.

”Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at tænke information på tværs af platforme, når man skal ud med sit produkt. Så det er et par timer, der er givet virkelig godt ud, fordi man med det samme får hjælp til sine udfordringer,” fortæller Jannik Holgersen, der fortryder, at han ikke tog det her kursus for længe siden.

Få sat digital strøm til et afprøvet koncept

En anden, der har brugt et par timer om formiddagen på at blive klogere på de digitale forretningsmuligheder, er Inga Margarita Coello fra virksomheden Coello, der lever af at rådgive ledere og teams, så de performer bedre.

I modsætning til iværksætteren Jannik, har Ingas virksomhed eksisteret i over tyve år, og har i flere år haft mange faste kunder i både Danmark og udlandet.

Hun oplever dog, at tiderne skifter og bliver mere digitale.

”Indtil videre har vi brugt den traditionelle mund-til-mund markedsføring, hvilket har givet os mange gode kunder i løbet af årene. Men vi kan også godt se, at vi med fordel kan supplere dette med en stærkere online markedsføring,” siger Inga Margarita Coello.

Eksperthjælpen i læringshuset har givet hende en bedre ide om, hvordan de kan forbedre deres hjemmeside, og hvordan de kan komme længere frem i søgeresultaterne på f.eks. Google eller via sociale medier.

Vil hjælpe 10.000 på bare ét år

Ambitionerne for det digitale læringshus er store. Allerede i 2018 håber de at have hjulpet 10.000 kursister med alt fra online markedsføring, SEO-optimering og forretningsplaner til skrivning af cv’er og blogs.

”Vi oplever, at rigtigt mange mennesker kommer ind og søger hjælp til at forbedre deres digitale kompetencer. Så vores fokus er at sørge for, at de rette eksperter hele tiden er tilgængelige enten her i læringshuset eller via online kurser, så vi kan nå så bredt ud med vores hjælp, som muligt,” fortæller Fatme Megahid, der er daglig leder i det digitale læringshus.

Efter vores snak med de forskellige brugere af huset, er vi da heller ikke i tvivl om, at IT-Branchen er med til at støtte et vigtigt initiativ, der er med til at øge de digitale kompetencer for både virksomheder og borgere.