Udvalgets hovedformål:

Juridisk Udvalg skal virke for at IT branchens medlemmer sikres de bedst mulige juridiske rammer og forretningsmæssige vilkår .

Faste aktiviteter

  • At varetage IT-branchens synspunkter i forhold til juridiske spørgsmål af generel eller bred betydning for medlemsvirksomhederne.
  • Aktiv påvirkning af lovgivningsprocessen samt de rammevilkår, der gælder for medlemsvirksomhe-derne ved afgivelse af høringssvar og repræsentation i lovforberedende kommissioner og udvalg samt i øvrigt at forholde sig til lobbyarbejde og relevant lovregulering
  • Arbejde for sikring af afbalancerede aftalevilkår mellem leverandører og kunder, særligt inden for det offentlige område.
  • At have fokus på ulovlige og åbenbart urimelige udbud.
  • At bidrage til fortolkning af/optimering af regler og procedurer vedrørende offentlige udbud og in-formation til medlemsvirksomhederne om samme.
  • Repræsentation i og bistand til relevante juridiske fora med sagkundskab, herunder bl.a. Voldgiftsin-stituttet 
  • Initiere udarbejdelsen af standardvilkår og modelaftaler til brug for Medlemsvirksomhederne.
  • At afgive udtalelser om god branchepraksis på foranledning af ITB’s ledelse.
  • At bistå ITB i forhold til medier og offentlighed i forhold af juridisk karakter.
  • At følge lovudviklingen nationalt og i fællesskabsregi med henblik på løbende at holde medlemsvirk-somhederne orienteret om relevante IT-retlige problemstillinger.
  • Afholdelse af gå-hjem-møder om relevante juridiske emner
  • Intervention i principielle sager med relevans for IT-branchen.

Årets indsatsområder

  1. Lancering af vejledningen til standard driftsaftale etableret i samarbejde med Dansk IT, Danske IT-advokater og professor Henrik Udsen (som opmand). Lanceringen skal ske i samarbejde med Dansk IT.
  2. Aktivt følge, påvirke og vejlede om processen med indarbejdelsen af persondataforordningen i Danmark.
  3. Samarbejde med ITB´s Sikkerhedsudvalg om persondataforordningen og dens indarbejdelse i Danmark i den fælles etablerede taskforce.
  4. Afholdelse af mindst et større arrangement om persondataforordningen i 2018 med det sig-te at yde konkret rådgivning til medlemsvirksomhederne og aktivt søge indflydelse på debatten om indarbejdelsen af persondataforordningen
  5. Aktivt følge Network Information Security direktivet (NIS) og dets indarbejdelse i Danmark og herunder vurdere behov for at søge at påvirke processen og debatten herom særligt ud fra et retssikkerhedssynspunkt.
  6. Deltage i den fortsatte dialog med SKI og KOMBIT om udarbejdelse af markedskonforme IT kontrakter.
  7. Deltage i en dialog med Digitaliseringsstyrelsen om en ny statslig driftskontrakt (den måske kommende K04).
  8. Arrangere møder om aktuelle IT-kontraktretsspørgsmål herunder særligt persondatafor-ordningen.
  9. Godkende og lancere ITB´s nye standardkontrakter.

Hvem er med i udvalget?

  • Ulrich Ramm, Fujitsu - Formand
  • Anne Ermose, MICROSOFT Danmark
  • Catja Baltser, NNIT
  • Henriette Degn, CGI Danmark
  • Hannah Knust, Oracle Danmark
  • Jacob Rønne, SAS Institute
  • Jette Valentin Winberg, Hewlett-Packard Enterprise
  • Kent Josephsen, GlobalConnect
  • Kristian Øhrstrøm, Konica Minolta Business Solutions Denmark
  • Mark Ostersen, KMD A/S
  • Sven Petersen, Dansk Erhverv – Udvalgssekretær

Hvordan deltager jeg?
Du er velkommen til at kontakte Sven Petersen, svp@itb.dk, hvis du vil deltage eller høre mere om udvalgets aktiviteter.
 

Du er her