It-lederens nye udfordringer

Samfundsansvar, kreativitet og ens grundlæggende formål er nogle af de nye ting, man som leder i it-branchen skal forholde sig til, hvis man spørger futurist Jens Ulrik Hansen.

Samfundsansvar, kreativitet og ens grundlæggende formål er nogle af de nye ting, man som leder i it-branchen skal forholde sig til, hvis man spørger futurist Jens Ulrik Hansen.

Teknologien har fået så stor en indflydelse på samfundet, at både politikere og befolkningen på en helt ny måde er begyndt at stille samfundsmæssige krav og forventninger til it-lederne.

Det ser man bl.a. med selskaber som Facebook, Google og Uber, der nu bliver stillet til ansvar for en række forhold, som de færreste talte om for bare fem år siden.

”Der er noget omkring et samfundsansvar, som man lige pludselig har fået, bare fordi man er leder i en it-virksomhed. Og det kan godt være, at det er lidt voldsomt. Men man må finde ud af, hvordan man arbejder med det ansvar,” udtaler Jens Ulrik Hansen.

Ud over et særligt ansvar har man som leder i dag også nogle helt særlige muligheder for at gøre en forskel. Spørger man Jens Ulrik Hansen, er tiden lige nu inde til, at man virkelig tager et skridt tilbage, og bruger sin kreativitet på at finde ud af, hvordan man kan nyskabe noget.

På det personlige plan, hvor vi i lang tid har talt om stress og ubalance mellem arbejde og vores liv i øvrigt, er det vigtigt, at man som leder kigger på sig selv og finder ud af, hvad ens bagvedliggende formål med at gå på arbejde og lede en virksomhed, division eller afdeling er.

”Overvej hvordan du gennem dine værdier, dit mind set og dine handlinger, kan skabe en verden, hvor dine kollegaer automatisk kan føle, hvornår noget er rigtigt, og hvornår det ikke er helt rigtigt. For så kan vi skifte dialogen fra at være noget, der handler om problemer, til at handle om løsninger,” siger Jens Ulrik Hansen.