Udvalget for offentlig digitalisering

Udvalgets formål
Udvalget arbejder for at præge den offentlige debat, og centrale offentlige aktørers indblik i og beslutninger vedrørende digitalisering af den offentlige sektor, så der sker en optimal udnyttelse af digitaliseringens muligheder i samspil med leverandørerne. Danmark skal have en styrkeposition inden for offentlig digitalisering, og ambitionerne må ikke slækkes.

Digitalisering kan skabe effektivisering og produktivitetsstigning på både kort og lang sigt. Disse gevinster skal løbende forfølges for at Danmark kontinuerligt kan udvikle digitaliseringsgraden, og for at vi som land udnytter digitalisering som en kerneforudsætning for både at være effektive nok og for at kunne tilbyde de rigtige forudsætninger for, at borgere og virksomheder kan trives succesfuldt.

 
Faste aktiviteter

Udvalget arbejder generelt for at,

  • Skabe mere forretning for branchen, enten ved at ambitionsniveauet for offentlig digitalisering løftes, eller ved at flere opgaver lægges ud til markedet.
  • Gennemføre bedre offentlige it-projekter, hvor risiko i højere grad fordeles mellem kunde og leverandør frem for entydigt at være placeret hos leverandøren.
  • Gøre offentlige indkøb enklere og mindre ressourcekrævende for leverandørerne, herunder at der gennemføres initiativer, som ændrer rammebetingelser og styring af offentlige it-projekter.
  • Skabe dialog med politisk niveau om hvor og hvordan lovgivning kan gøres lettere at digitalisere og mere sammenhængende på tværs af fx stat, region og kommuner og specifikt i udvalgte sektorer.
  • Understøtte aktiv videndeling i branchen, med kundesiden, forskere og politikere.
     

Særlige indsatsområder i 2018

  1. Udvalget vil udarbejde et udspil med forslag til, hvordan det offentlige bør købe ind for at understøtte et innovativt og konkurrencedygtigt marked bedst muligt. Udspillet skal blandt andet forholde sig til:
    • Hvilken rolle bør den offentlige myndighed tage, og hvilke rettigheder bør de have til løsningerne?
    • Hvor går grænsen mellem en kompetent kunde og insourcing af opgaver, som ligger bedre i den private sektor?
    • Hvornår bør det offentlige købe et standard-system og hvornår bør de gennemføre et projekt?
    • Hvordan kan det offentlige understøtte adoption af nye teknologier som machine learning, robotter etc.? 
  2. Udvalget vil med afsæt i de nye persondataregler lægge pres på, at der generelt åbnes op for muligheden for at flere systemer kan leveres på cloud-platforme:
    • Tendensen til, at flere løsninger leveres som en service frem for et produkt, bør understøttes i lovgivning, kontrakter, krav og praksis fra det offentlige. Hvor ligger barriererne for anvendelse af cloudløsninger i dag, og hvad skal der til at for at fjerne dem?

 

Hvem er med i udvalget?

  • Allan Lundgaard Hamilton, Visma Consulting
  • Anders Elfving, Balidea Consulting & Programming, S.L.
  • Andreas Kaus Jensen, Nets
  • Andreas Rask Lundsgaard, Pentia
  • Asger T. Vigeholm, Pentia
  • Bent Dalager, KPMG
  • Bjarke Alling, Liga
  • Christian Max Hansen, Accenture
  • Christian Ohm, KMD A/S
  • Christoffer Spangenberg, Addition
  • Claus Holm, Cisco Systems Danmark
  • Darko Loncar, Atos IT Solutions And Services
  • David Lange, Fujitsu
  • Hans Lynnerup, CGI Danmark
  • Henning Kirkegaard, Dansk Scanning
  • Henning Søby, DXC
  • Henrik E. Bruun, Bid Excellence
  • Henrik Frydensbjerg, Ricoh
  • Henrik F. Skerning, Dell
  • Jakob Blicher-Hansen, KPMG
  • Jan Skelbæk, Miracle
  • Jan Winther, Netcompany
  • Jeppe Skovhus Gerholt, MICROSOFT Danmark
  • Jimmi Hansen, Spitze & co
  • Johnny Iversen, EG A/S
  • Kim Palvig, Monsalta
  • Lars Andersen, NNIT
  • Lars Henrik Aaskov, DXC
  • Lars Høgsted, Strongminds
  • Maja Christiansen, SAS Institute
  • Martin Holmgaard, Nets
  • Martin Petersen, Mjølner
  • Martin Taylor, Right People Group
  • Michael Bach Petersen, Charlie Tango
  • Michael Wätjen, Nine
  • Mikkel Jespersen, 1508.dk
  • Morten Alexander Lund, Avanade
  • Morten Bo Jørgensen, Atea
  • Morten Korsaa, Whitebox
  • Morten Lindblad, Dataproces
  • Ole Aarøe, TIMEmSYSTEM
  • Poul Erik Mølgaard Rasmussen, Flex Professional Consultants
  • Poul Noer, Dansk Erhverv
  • René Stampe Lund, Visma Consulting
  • Simon Svarrer, Schultz
  • Søren Blands, Sopra Steria
  • Søren Sejthen, Bid Excellence
  • Theis Eichel, Software Improvement Group Nordic ApS
  • Tine Bjergegaard, SAS Institute
  • Tommi Hansen, Lessor
  • Tony Jensen, Dbvision
  • Tonny Olsen, Konica Minolta Business Solutions Denmark
  • Martin Jensen Buch, ITB

Hvordan deltager jeg?

Du er velkommen til at kontakte Martin Jensen Buch, mjb@itb.dk, hvis du vil deltage eller høre mere om udvalgets aktiviteter.

 

Du er her