Handlingsplan - udvalget: Den Gode Brugeroplevelse (UX)

Udvalgets formål

At sætte den gode brugeroplevelse i centrum for digitaliseringen.

Udvalget mener, det skaber bedre løsninger for alle - hurtigere og mere agilt. Udvalget arbejder politisk, juridisk og kommunikativt for at fremme vilkårene for digital udvikling og derved skabe værdi for både det professionelle og private Danmark.

Faste aktiviteter

  • Toneangivende i ITB: Udvalget vil formulere holdninger til brugeroplevelse, brugerrejse og brugervenlighed bundet op på konkrete løsningsforslag til aktuelle løsninger henvendt til IT-erhvervet, journalister og i sidste ende ansvarlige politikere.
  • Guides til det gode udbud: Udvalget vil opstille konkrete anbefalinger til private og offentlige virksomheder som ønsker at skabe en bedre brugeroplevelse i digitale services inspireret af de digitale bureauers tidligere arbejde med guides til private og offentlige udbud. Standardkontrakt til agile udviklingsprojekter: Udvalget vil fortsat administrere ’Standardvilkår for digitale projekter’. Kun gennem de rigtige kontraktforhold kan leverandører af den gode brugeroplevelse arbejde agilt.
  • Case-præsentationer og indlæg: Udvalget vil bidrage til faglige arrangementer for at fremme interessen for den gode brugeroplevelses i ITBs erhvervsdigitaliseringstiltag. Udvalget vil fortsætte UX/digital strategi interview med et af udvalgets medlemmer i Markedsføring, som hver måned stiller spørgsmålet: Hvordan kan vi blive bedre til at levere den gode brugeroplevelse i fællesskab med kunden, både i den private sektor og i den offentlige?
  • Fælles fodslag i dagligdagen: Udvalget vil i fællesskab gå til købere af IT-løsninger og tale for at kaste sig ud i agile projekter, som inkluderer effektiv brug af data.

Årets indsatsområder

1.  ”UX/CX in agile” er den helt store udfordring for offentlige og private kunder:

  • Udvalget vil i løbet af 2018 gå i dialog med Kombit og SKI samt relevante myndigheder for at opfordre til mere ”UX/CX i agile” udbud.

2. Synliggørelse af de forretningsmæssige muligheder i den gode brugeroplevelse:

  • Blandt andet gennem 1-2 events om hvordan UX strategisk giver værdi for forretningen. Eventet er tiltænkt projektledere og ledere i små og mellemstore virksomheder.

 

Hvem er med i udvalget?

  • Steffen Blauenfeldt Otkjær, AKQA Denmark - Formand
  • Michael Bach Petersen, Charlie Tango
  • Christian Bo Christensen, CPH digital
  • Christian Ruud, Pentia
  • Claus Sølvsteen, Peytz
  • Elvi Nissen, Trustworks
  • Henrik Sølver, Itera Consulting Denmark
  • Christine Nielsen, Twins Solutions
  • Emil Frost, 1508
  • Rolf Molich, DialogDesign
  • Ebbe Kusk Nygaard, Microsoft
  • Martin Hinz, Mustache
  • Peter Melvig, Miracle
  • Mette Tang, SAP
  • Sadhia Mengal, Yousee
  • Thomas Pierog, WebCRM
  • Claus Broholm, Foreningen Bankdata
  • Anne-Kathrine Kjær Christensen, Specifii
  • Camilla Feddersen, C:Factor
  • Jakob de Lemos, Eyereply
  • Søren Neergaard Olsen, NNIT
  • Thomas Vorgaard, Cabana
  • Sif Neldeborg, ITB

Hvordan deltager jeg?
Kontakt Sif Neldeborg, sne@itb.dk og få oplysninger om kommende møder og aktiviteter. Udvalget er åbent for alle med særlig interesse for den gode brugeroplevelse.

 

Du er her